15 Σεπ 2013

Γιατί το παιδί μου έχει κολλήσει με τους Σούπερ ήρωες;

Της Ανδριάννας Γεροντή 
Ένα από τα ερωτήματα τα οποία   κάνουν συχνά οι γονείς και δείχνει να τους απασχολεί ιδιαίτερα είναι το γιατί τα παιδιά, ιδιαίτερα τα αγόρια, τείνουν να ασχολούνται και  συγκεκριμένα  να παθιάζονται με τους σούπερ ήρωες όπως ο Σπάιντερμαν, ο Σούπερμαν ο Μπάτμαν και πολλοί άλλοι.
Αρκεί να σκεφτούμε τις ικανότητες που έχουν αυτοί οι ήρωες και έχουμε πάρει την απάντηση μας..Πρώτον και κύριο, έχουν απεριόριστες δυνάμεις.  Δυνάμεις που κάθε παιδί θα επιθυμούσε να έχει και μάλιστα χωρίς να κάνουν κανενός είδους κόπο..
 
Είναι όλοι γυμνασμένοι, χωρίς να κάνουν ποτέ γυμναστική, έχουν όλοι μαγικές δυνάμεις, βγάζουν π.χ. ιστό από τα χέρια η ρίχνουν φωτιές η τρώνε κάτι και αποκτούν μία υπερφυσική δύναμη.
Όλα  τα παραπάνω και πολλά άλλα, τους βοηθάνε να κερδίζουν τους εχθρούς τους. Αυτό αναμφισβήτητα, είναι κάτι το οποίο επιθυμεί κάθε παιδί. Να είναι δυνατό, να είναι πάντα ο κερδισμένος και να παίρνει αυτό πεποίθηση μέσα από αυτό, συνεχίζοντας πάντα και επιθυμώντας όλο και περισσότερο να σκοτώνει τους κακούς, συμβάλλοντας στο καλό του κόσμου και μη νιώθοντας πως κάνει κάτι κακό το ίδιο.

Σε αυτές τις ταινίες, υπάρχουν μόνο κακοί και καλοί, υπάρχει μόνο άσπρο και μαύρο και δυστυχώς το παιδί μας, μέσα από αυτές τις ταινίες η την μίμηση των Σούπερ ηρώων, μαθαίνει πως υπάρχει μόνο ένας τρόπος να νικήσει τον κακό, δηλαδή σκοτώνοντας τον. Μαθαίνει έτσι να λύνει τις οποιεσδήποτε διαφορές του, είτε με τους φίλους του είτε με τα αδέρφια του, είτε με οποιονδήποτε δεν συμφωνεί μαζί του, δίνοντας μάχες.. κλωτσώντας, χτυπώντας και γενικώς ανταλλάσσοντας βίαιες συμπεριφορές..

Δυστυχώς με αυτόν τον τρόπο, το παιδί, δεν αποκτά ενσυναίσθηση η ευαισθησία για τους άλλους, δεν μπορεί να καταλάβει πως υπάρχουν και άλλα χρώματα εκτός από το άσπρο και το μαύρο που σημαίνει πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι τους οποίους μπορεί να σκεφτεί για να λύσει τυχόν διαφορές η διαφωνίες που έχει με κάποιον και όχι μόνο με μάχη. Όμως η λύση αυτή δεν υπάρχει για κείνο.. υπάρχει μόνο μια διαφορά, μια παρεξήγηση η ένας αγώνας για απόκτηση αγαθών η  επίδειξη δύναμης.  Και η μοναδική λύση είναι η μάχη.

Εννοείται βεβαίως, πως δεν καλλιεργείται η φιλία παρά μόνο η αντιπαλότητα και αν χρειαστεί να συμμαχήσει  με κάποιον θα είναι μόνο για να κερδίσει. Θα ενώσει τις δυνάμεις του με κάποιον άλλον, ενάντια των κακών και φυσικά αυτό θα έχει και αντάλλαγμα.. Καμία σχέση λοιπόν με την αληθινή φιλία την ευγενή άμιλλα την ομαδικότητα και οτιδήποτε άλλο μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να γίνει κοινωνικό, ευγενικό και ευαίσθητο προς τις ανάγκες των άλλων.
Αν παρατηρήσουμε το παιδί μας να παριστάνει σούπερ ήρωες, θα δούμε πως συνήθως εκφράζει επιθετικότητα και θυμό γιατί αυτό ακριβώς κάνουν και οι ήρωες του. Οι οποίοι φυσικά ότι κάνουν το κάνουν για να νικήσουν τον κακό, ο οποίος έτυχε να τους θυμώσει η να τους νευριάσει. Πάντα έχουν κάποιον λόγο δηλαδή που μάχονται κάποιον και υποσυνείδητα κάνουν το παιδί να πιστεύει πως αυτό είναι μα υγιής συμπεριφορά απέναντι σε κάποιον που μας ενοχλεί.

Στις περιπτώσεις λοιπόν, που ένα παιδί χρησιμοποιεί τον σούπερ-ήρωα για να εκφράσει τον θυμό του, είναι σημαντικό να του δώσουμε την ευκαιρία να εκφράσει τα συναισθήματά του με έναν πιο υγιή τρόπο, όπως έχουμε μάθει από την συναισθηματική αγωγή. Βοηθάμε το παιδί να καταλάβει γιατί είναι θυμωμένο, τι είναι αυτό που το θυμώνει και μετά αφού το έχουμε βοηθήσει να βρει τις αιτίες, του δείχνουμε άλλους τρόπους έκφρασης και επίλυσης.

Με το να μάθουμε ένα παιδί να χρησιμοποιεί συναισθηματική αγωγή, δηλαδή να εκφράζεται και να καταλαβαίνει τι του συμβαίνει, το βοηθάμε να αποκτήσει αυτοπεποίθηση κάτι που έχει ανάγκη κάθε παιδί και την βρίσκει χρησιμοποιώντας σούπερ δυνάμεις και σκοτώνοντας.  Του μαθαίνουμε πως είναι ικανό να λύσει τα προβλήματα του, χωρίς να χρειάζονται μαγικές δυνάμεις παρά μόνο με το να χρησιμοποιεί το μυαλό  και το στόμα του για να εκφράσει αυτό που σκέφτηκε η αυτό που το προβλημάτισε η το έκανε να θυμώσει..

Επίσης ένας  άλλος καλός τρόπος να βοηθήσουμε το παιδί να εκφράσει την εσωτερική  ενέργεια που έχει και νιώθει, είναι να το ωθήσουμε προς τα αθλήματα. Η γυμναστική , το ποδόσφαιρο και διάφορα κινητικά παιχνίδια είναι πολύ καλά για τα παιδιά, γιατί εκτός από την ομαδικότητα και την συνεργασία που απαιτείται, δείχνουν στο παιδί έναν άλλον τρόπο να βγάζει αυτήν την τρομερή και φυσιολογική ενέργεια που έχει, χωρίς να χρειάζεται να πονάει κάποιον άλλον.
Τέλος η αυτονομία, είναι  πολύ σημαντική βοήθεια. Αφήστε το ελεύθερο, δείξτε του πως του έχετε εμπιστοσύνη. Από τα πιο απλά που είναι το να ντυθεί μόνο του, να βάλει τα ρούχα του η τα παπούτσια του, μέχρι το να βοηθήσει σε κάποιες δουλειές του σπιτιού. 

Να πλύνει το αυτοκίνητο μαζί με τον μπαμπά, να βγάλει τον σκύλο βόλτα στην αυλή και οτιδήποτε άλλο σκεφτείτε πως θα μπορούσε να κάνει, ώστε να αισθανθεί ικανό. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην αναζητάει υπερφυσικές δυνάμεις για να αισθανθεί δυνατό και ικανό και να καταλάβει πως υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορούν να του χαρίσουν αυτήν την ικανοποίηση.

Κάθε παιδί, χρειάζεται έναν τρόπο να εκφράζεται, να λύνει τις διαφορές του και να  βγάζει την ενέργεια του και γι’ αυτό είμαστε εμείς οι γονείς του εδώ. Να του δείξουμε υγιείς τρόπους με τους οποίους θα καταφέρει όλα τα παραπάνω, χωρίς να μαυρίζει η καρδούλα του και ο συναισθηματικός του κόσμος με κακίες σκοτωμούς και μάχες. Και αφού ξέρουμε τον τρόπο ας του τον δείξουμε.
Γεροντή Ανδριάννα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας  - Συντονίστρια Ομάδων του ΚΕ.ΘΕ.ΣΥ. 
f :ΚΕ.ΘΕ.ΣΥ. ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ
Μύκονος   τηλ.22890 71061
Mykonos Ticker
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...